Pastisch, please

Idag har det varit jobb igen, jag har funderat lite på uppgiften till nästa vecka. Vi ska göra en pastisch på en utvald fotograf. Jag hade ju valt Lars Tunbjörk, så nu har jag krälat runt kontoret för att försöka göra en Tunbjörkare.

Jag har kommit fram till att det gäller att plåta med blixt och sedan försöka fånga nya vinklar och vrår på vårt kontor för att göra en kärvänlig hälsning till Tunbjörks bok Kontor.

Det är intressant. Men jag plåtar helst när de flesta gått hem. Det är lugnare då, lättare att se. Men man missar ju förstås tokroligheterna som kan uppstå mellan människor. Det är också Tunbjörk. Men jag får börja lite enkelt.

Det här är mest ett försök att se om jag kan hitta rätt. Tunbjörk är så himla bra, han tar så rena klara bilder, samtidigt som de kan vara lite vilda och röriga också. Han kan hantera det. Jag har en bit kvar.

Skola igen!

Så var det skolstart igen, andra terminen på GFU rullar igång och vi startade direkt med lite administrativa upplysningar om den kommande terminen. Sedan var det pang på med bildspelen som vi jobbat med under lovet. Som vanligt visade det sig lättare sagt än gjort att få till det där med bilder, sekunder, övertoningar och musik. Jag förstår inte varför det alltid händer mystiska saker när man ska redovisa skoluppgifter. Plötsligt blir bilder pixliga, ordningen stämmer inte fast man numrerat sina bilder, musiken blir två sekunder för kort eller så visas inte alla bilder i bildspelet. Iphoto, Moviemaker och allt vad programmen nu heter tycks leva helt egna liv.

Jaja. Vi fick ihop det till slut och kunde kolla på varandras grejor. Det var jättekul! Vi tänker så olika och plåtar så olika. Det var mycket inspirerande.

Jag har också fått veta att reparationen av min Nikon har påbörjats. Fattas bara det, på torsdag ska den vara klar, så nu hoppas jag att de fixar den i morgon. Vill ju ha min riktiga kamera!

Kolla dagens bilder här:

En historisk dag

Idag har det varit lugnt, med promenad, en fika med en god vän och lite stillsamt tv-tittande. Tv-tittandet bestod i att beskåda artistgalan inför Barack Obamas installation som USA:s förste svarte president. Eftersom Bruce Springsteen skulle uppträda var jag förstås tvungen att titta. 🙂

Här är dagens bildskörd.

Tulpaner

Jag har jobbat klart med mitt bildspel, ägnat dagen åt att göra matlådor för att fylla min näst intill tomma frys, läsa fotoböcker och pyssla hemma. På fotofronten har jag ägnat mig åt att plåta blommor, det är kul, men jag saknar systemkameran och möjligheten att använda min makroglugg. Hur som helst är tulpaner några av de snyggaste blommorna jag vet, jag längtar tills jag och min kompis A ska få tid att åka till Tulpanens Hus i Åkeshov och kolla in deras årliga utställning. Det är så fint och de brukar ha så sjukt mycket tulpaner att man blir helt vimmelkantig. 🙂

Kolla dagens bilder här.

En bild här, en bild där…

Så var det fredag. Arbetet har rullat på rätt bra även om det varit lite småsegt. Men vi ligger bra till inför måndagen, så det var skönt att komma hem. Jag har ägnat en hel del tid hemma åt att bildredigera, det är ju som sagt ett bildspel som ska vara färdigt till skolstarten nästa vecka och jag har jobbat på med mina bilder. Nu är jag nästan klar. 🙂

Jag försöker kämpa på med bilddagboken, men tyvärr tycker jag att resultatet blir ganska sorgligt med digitalkompakten. Det är så brusigt! Och det är svårt att hinna fotografera på dagtid när man kan använda andra ISO-tal. Jaja. Har i alla fall haft samtal med Nikon idag, jag har godkänt deras kostnadsförslag och förhoppningsvis kan de laga min kamera. De har fyra dagar till på sig…

Toalettnytt

Idag fick jag rörmokarbesök på morgonen. Min kökskran har läckt rätt länge och även cisternen till toalettstolen. Så nu var det dags att åtgärda strilandet. Rörmokaren konstaterade att packningen/kittet på toalettstolen gett upp, det gick inte att fixa på något enkelt sätt och eftersom det kostade ungefär lika mycket att köpa en ny toastol så undrade han om jag inte skulle göra det?

Jag var inte svårövertalad. 🙂 Och även om det svider lite i plånboken att få kökskran och toalett fixade, så ser det jäkligt fint ut nu! Min nya toastol kan till och med spola blåfärgat, lätt parfymerat vatten. Jo, det är sant. Man stoppar en tablett i cisternen, det ser ut som växtnäring och så vips blir det så grannt! Det är nästan löjligt att man kan bli så glatt överraskad av att byta en så vardaglig sak som en toalett.

Bildbehandla mera

Att vi skulle bildbehandla mer och undersöka Photoshop var en del av läxan udner lovet. Jag har kanske inte lärt mig så mycket nytt, i stället suttit som en robot och fixat med bilderna till mitt bildspel. Till slut vet man knappt vad man heter, bara för att man sitter och gör samma sak hela tiden. Och ändå har jag hälften av bilderna kvar…

Jag har haft svinjobbig träningsvärk i armmusklerna, det är gymdagen i söndags som spökar. Plus balansbollandet. Det har varit rätt jobbigt att sträcka ut armarna ordentligt för det har gjort så ont. Hu, då är man i dålig form… 🙁

En trög dag på många sätt… Lite bilder blir det också. Men det är svårt att hinna plåta nytt när man ska ta hand om det man redan gjort.

Tur hos tandläkaren

I dag var jag hos tandläkaren på morgonen. Fick stiga upp tidigt och var faktiskt lite nervös. Men allt gick bra! Jag behövde bara ta röntgenbilder, putsa bort lite tandsten och så slipade tandläkaren på en fyllning jag har som brukar remsa sönder tandtråden. Det var inte alls dyrt heller! 😀 Enda jobbiga var under slipningen. Tandläkarens slippapper fastnade mellan tänderna och ett tag trodde jag nästan att jag skulle få gå därifrån med mer skrot mellan tänderna än jag kom dit med. Men hon fick loss alltihop. Tandstensborttagningen fick det att ila som bara den och det satt i under dagen också, men det försvinner väl.

Hur som helst så firade jag med att köpa tulpaner till mig själv och med att köra ett träningspass med balansbollen där hemma. Men gud så trött jag blev i armarna!

Måndag igen…

Jaha, så var det arbetsvecka igen. Jag vet inte riktigt vart den där helgen tog vägen, men nu var det bara att gneta sig tillbaka i selen igen. Det gick trots allt ganska bra, det fanns att göra. Men jag kände mig ganska stel av träningsvärk, så det blev till att lunchpromenera och lägga sig i massagestolen på eftermiddagen för att försöka få bort stelheten. Det gick väl sådär.