Tulpaner, tulpaner

Ända sedan jag och min vän A var på trädgårdsmässan i Älvsjö, blomstermässa i Sollentuna och på Tulpanens hus årsutställning förra året så har jag fallit stenhårt för tulpaner. De är bara så snygga. Nu börjar det dra ihop sig till tulpanutställning igen i Ã…keshov och jag har börjat tulpanshoppa. Det som är bra är att de är så fotogeniska att de också hjälper mig med bilddagboken.

Så idag blir det tulpanbilder för hela slanten. 😀

Tennstopet

Idag har jag träffat min kompis A efter jobbet. Vi träffades för att prata, ta ett par öl och bara mysa lite. Vi gick till Tennstopet på Dalagatan (vid Odenplan). Det var rätt trångt och bullrigt men helt okej. Det var skönt att träffa en kompis och bara softa och prata om vad som hänt sedan sist och koppla av lite från jobbet.

Det blev ett par bilder också. Inget märkvärdigt, men i alla fall.

Valet av stil

Idag hade vi redovisning av pastischuppgiften, vilket tog hela dagen, fast det inte riktigt var planerat så. Men när alla skulle prata om vilken fotograf de valt att göra pastisch på samt berätta om sina egna bilder så drog det ut på tiden.

Det är fantastiskt roligt att se allas val, alla bilder, nya stilar och häftiga grepp. Alla är så himla, himla duktiga! Det blir så fint! Jag är grymt imponerad. En sak var lite intressant, en av kursarna sa att han inte blev förvånad över att vi valt som vi gjort. Många av oss hade valt en fotograf som passade den stil vi själva är på väg in i. Det är fascinerande. Vad är det man valt då? Något man är intresserad av eller något som passar en själv? Det är mångtydligt.

För mig var påpekandet rätt intressant eftersom jag inte sett så mycket bilder av Tunbjörk innan jag gjorde en av juluppgifterna om honom. Men jag har ju varit och härmat i kanterna av hans stil nästan hela tiden, mer eller mindre medvetet. Men det kan ju bero på att hans stil är populär och att jag sett fler bilder i samma stil fast jag inte minns det. Man härmar en trend helt enkelt.

Mysmiddag

Idag har vi jobbat på som vanligt, en del sjukdomsbortfall samt ledighet har gjort att skaran på redaktionen har varit ganska decimerad. Men arbetet har rullat på och vi slapp faktiskt jobba till sena natten.

Så jag passade på att komma i väg och träffa lite gamla kolleger från mitt förra jobb. Vi sågs på restaurangen Koh Pangan på Söder, där vi käkade smaskig thaimat, pratade om jobb, vardag och allt möjligt annat som skett sedan vi sist sågs. Klart mysigt. 🙂

Jag har inte varit på Koh Pangan på evigheter, men det var trevligt. Kitschen funkar fortfarande, syrsmusiken är helt okej och maten suveränt god.

Det har inte blivit så mycket plåtande idag, men jag får bättra mig i morgon.

Full fräs på blixten

Idag har vi bildbehandlat våra pastischbilder. Jag har fått lite mer insikt i Lars Tunbjörks konstnärsskap, han plåtar tydligen analogt, med Metzbixt och pangar på effekten på blixten rejält för att få det där speciella ljuset. Intressant absolut. Jag tycker att jag börjat hitta dit, även om jag så klart inte fick allt rätt när jag plåtade pastischbilderna. Jag hade ju inte alls krämat på med blixten ordentligt.

På eftermiddagen har vi pratat om våra olika projektid’e9er och jag har fått rådet att försöka plåta mina karatebilder med ringblixt. Hur det nu ska gå till. Men det löser sig nog. Först måste jag be om lov, kolla detaljer, undersöka miljön och testa mig fram en del med vanlig blixt. Men det är spännande. Jag har ju tränat ett par gånger nu och det känns som om det finns något att ta på i det här.

Jag blev väldigt blixtinspirerad efter vår lärares avslöjande om Tunbjörks teknik. Så på hemvägen efter skolan var det blixtplåtning som gällde.

Brucebiljetter och jobbstress

Idag har det varit en ganska slitsam dag. Jag klev upp vid 04.30 för att göra mig i ordning och en timme senare befann jag mig vid Stockholms stadion för att biljettköa för Springsteen. Två konserter på stadion den 4 och 5 juni var aktuella och jag skulle greja biljett.

Det gick bra, man småpratade med vänner i kön, var med på upprop (jag hade nummer 246 i kön) och så ställde vi upp vid klockan 7. Närklockan väl blev tio så meddelade nya biljettförsäljaren Eventim att systemet kraschat och att det skulle ta 30 minuter att fixa strulet. Som tur var kunde varken call center, internetköpare eller köare få tag på några biljetter så det var bara att hålla sig kall.10.55 öppnade försäljningen och sedan snurrade det sakta på. Strax efter ett hade jag fått mina sex ståplats, tre till vardera konserten.

Kolla in mer info om biljettsläppet här.

Sedan var det bara att hasta till jobbet med andan i halsen. Jag gnetade sedan på till sena kvällen innan jag fick gå hem.Men jag hann med att plåta mina vackra om än döda tulpaner innan jag stupade i säng.

Det blev några bilder efteråt av mina vissnade tulpaner.

Och ännu mera mc-mässa…

Mc-mässan i Älvsjö pågår i dagarna fyra (torsdag till söndag) och även fast jag bara var med i tre dagar var man rätt tröttkörd den sista dagen. Som tur är har de bara öppet 9-17 så man kommer hem lite tidigare.

Jag gjorde de sista jobben jag behövde, det blev rätt mycket trialnytt under söndagen. Men jag hann också med att träffa min kusin som besökte mässan med sin pojkvän. Vi fick till och med sällskap hem. 🙂

Några bilder blev det.

Och mera mässa…

Lördag, men det innebär inte att man är ledig. Är det mässa så är det. Jag hade dagen fullspäckad, möte med motorcykelförbundet om deras elitsatsning, träff med Dakarföraren Thomas Berglund, semifinal i trialmästerskapet, pressträff hos ett av enduroteamen och alla andra som man bara ”råkade” springa på.

Fullt ös med andra ord. Timmarna flög i väg och tiden fram till stängningsdags gick fort.

Till dagboken får det bli mest trialbilder. De är roligast! 😀

Mc-mässan

På fredag har det varit full rulle med jobbet. Vi har varit på mc-mässan På två hjul i Älvsjö. Vi har delat monter med vår systertidning Mc-börsen där vi stått och delat ut tidningar. Vi har också så klart passat på att jobba, springa runt och intervjua folk åt höger och vänster, plåta, uppdatera webben och en massa annat.

Kul, men samtidigt jobbigt. Man blir trött i ben och fötter, torr i halsen, i ögonen och matt i huvudet. Det är ett sorl, brus,prat och buller hela tiden som tröttar ut en ganska mycket. Man blir ju också rätt speedad av att springa runt och försöka hinna prata med så många som möjligt på mässan.

Det blev av förklarliga skäl inte så mycket plåtat annat än i rent jobbsyfte.

Kameran är tillbaka!

Idag har det stått studio på schemat och vi har fått lära oss hur man jobbar med två eller tre blixtar. Vi har övat på att använda ett frontljus och ett bakljus, använda bakljuset för att belysa hår och huvud på en modell och lite sånt. Det har inneburit hantering av giraffer, tyngder, fonder och allt möjligt plick och plock.

Kul men väldigt tekniskt. Lagom till lunch fick jag det efterlängtade meddelandet från Nikon att min kamera var färdig, så jag åkte i väg och hämtade den. Ny och omklädd var den och nu känns allt som vanligt igen. På eftermiddagen hann vi med lite bildbehandling och sedan fick vi köra en testrunda i studion. Det var roligt, men vi hade ont om tid. Det blev bara övning för övningens skull eftersom vi inte ska redovisa de bilder vi tog. Det kändes lite som torrsim, men det är nyttigt det med. Man måste öva för det är så många prylar att hålla rätt på i studion att man måste kunna hantera dem för att bli kreativ.

Trots att min glugg (24-85mm f 2.8-4) inte uppförde sig helt korrekt – den släppte in en massa ströljus som gav oönskade blänk – så blev det ganska snyggt. Det blev liksom ett mjölkigt, drömlikt ljus på min kurskompis M. Coolt trots att det egentligen var en miss. 😀