Valnötsbröd

I dag blev det lite nödbakning. Upptäckte att vi inte hade så mycket bröd hemma. Som tur var hade vi jäst hemma, så jag svängde ihop en deg och bakade valnötsbaguetter. De blir riktigt fina och väldigt goda. Särskilt när de är färska. Som lyxig söndagsmiddag blev det krabbkakor med tartarsås och ruccolasallad. Väldigt gott, men krabbkakorna blev lite lösa och därmed svårstekta. Får försöka använda lite mer ägg nästa gång, eller kanske piffa med lite räkor så de blir lite mer stadiga. Man vill ju inte att de ska falla ihop.

Nå, här är några bilder på valnötsbaguetterna som jag tog dagen efter bakningen. Det är soligt och härligt på morgonen!

 

Vasaloppsfrukost

I dag har vi bullat upp rejält. Det är Vasaloppet på tv, så vi har preppat för en superfrukost. Eller brunch.

Det serverades äggröra med bacon, grillade tomater med ost, nybakta fikonfrallor med pumpafrön, blåbärssoppa, färskpressad juice och kaffe. Grandiost!

Helt suveränt. Det blev till sist Jörgen Aukland som vann före Daniel Tynell. Jörgen Brink som siktade på fjärde raka segern blev bara fyra. Ett spännande lopp.

efter denna mangling gräddade vi våfflor och kikade sedan på femmilen i VM. Den vanns av Johan Olsson som nog gjorde årets bragd sedan han gått loss efter cirka 15 kilometer och sedan körde i ensamt majestät mot mål. Coolt!

Brödigt

I dag har jag bakat två sorters surdegsbröd. Det ena ett platt syrligt rågbröd. Det blev väldigt platt. Utom det ena brödet som jag glömde nagga, det jäste upp i ena kanten och blev väldigt bulligt.

Det visade sig vara ett väldigt gott bröd, men aningen knepigt att skära eftersom man ju liksom ska dela det. Blir ju svårt när det är så platt. Men, det var gott. Jag behöver nog lite mer övning på detta bröd, och en pigg surdeg så det jäser ordentligt. Nu blev det lite väl tamt. Men det var ett intressant försök. Fortsättning följer.

 

Lite mer bröd

Har bakat igen. Frallor. Det blir bra faktiskt, det är trevligt med nybakt till frukost, även om det innebär att man måste går upp väldigt tidigt. Sätta på ugnen, sedan ska brödet bakas ut, jäsa… Tar lite tid innan det är klart att äta.

Nå. Det blir bra i alla fall. Senaste exemplet är nattjästa surdegsfrallor med bland annat tranbär i. Smakligt.

Brödbak

Jag har bakat igen. Har testat ett bröd som går under benämningen vetesurdeg med mycket råg. Det blev både gott och fint. Snitten blev rätt bra också. Enda grejen är att jag funderar lite på hur han Martin som skrivit böckerna med recepten gör när han viker sina bröd. Han kan få ett bröd som jäser i en långsmal jäskorg att få formen av en cykelhjälm. Jag fattar inte hur han viker brödet så det blir så… Mysko. Nå. Mina blev rätt fina ändå tycker jag.

Baka mera

Dagen börjar bra. Med fina surdegsmackor till frukost! Det är det bästa med att baka hemma, att alltid ha gott bröd till hands. Det känns också som om det är billigt och bra att bara själv. Visst, mjöl kostar ju lite, men det är billigt i förhållande till resultatet. Och så är det inga tillsatser i brödet. Bara surdeg, mjöl och salt. Kanske lite nötter, torkad frukt eller så ibland. Man blir glad av att baka. Och att veta att det finns hembakt bröd i frysen.

Bullbak

Har jobbat lite på det där med bakningen. Den här gången har det gällt bullar. Och jag lyckades göra degen bättre, den blev inte mjölknölig när jag i stället gjorde som man brukar, värmer mjölk och smör och rör ner det med mjöl, socker och det övriga.

Improviserade också lite när det gällde fyllningen. Tog till äppelmos och blandade ner i kanel/kardemumma blandningen. Det blev okej, men bullarna skulle senare visa sig bli väldigt kletiga, så det var inte så smart… Nå. Jag var lite bättre på att snurra dem. Men man kan ju säga att man behöver öva. Hur som helst, tunnare och kortare remsor så blir det bättre.

Syrligt lantbröd

Har motionerat surdegen igen. Bakade brödet syrligt lantbröd och det blev riktigt fint. Lät det jäsa i en rund respektive avlång jäskorg och det blev toppen! Särskilt det runda brödet.

Mina jäskorgar är rätt nya, så det känns lite som ett skämt att mjöla dem, det mesta rinner rakt igenom, men tillräckligt med mjöl verkar stanna i korgen i alla fall. Det fastnar inte. 🙂

Det avlånga brödet sprack dessutom på ett trevligt sätt. Det blev fint. Inte alls någon ”mördarsnigel” som sambon kallade den…

Jag råkade glömma mina surisar i köksskåpet efter matningen och de hade stått nästan dubbelt så lång tid som det var meningen. Den nymatade vetesurisen höll nästan på att krypa ur burken, så nu är det fart på dem! Tur att de lugnar sig så fort man ställer dem i kylen. Men vetesurisen ska få sig en bakomgång. Jag måste ha bullrevansch, så jag tror att jag ska göra kardemummabullar snart…

Och ännu mera bak…

Har fortsatt bakandet. Det är ju så med surdeg, den måste matas och bakas. Håller man den sysselsatt så blir den ju bättre och mer lättarbetad, det jäser bättre och man har bättre kontroll på hur den utvecklas. Så jag försöker baka med mina, det blir ungefär en gång i veckan. Det känns ju också synd att slänga bort allt för mycket när man matar den. Även om det bara är mjöl och vatten…

Nå. Denna gång har jag provat på att baka ett stort bröd. Det blev verkligen stort. Jag hade rejäla problem när jag skulle sätta in det i ugnen. Det var så stort så det rymdes inte på bakpappret. Och det var svårt att få in det med spaden. Så jag vek det helt enkelt lite, vilket fick till följd att brödet såg ut som en säl när det var färdigt… Men gott blev det! Fast bilderna blev helt gräsliga. Sälformen gjorde att hela brödet bara såg skumt ut när jag skulle plåta det. Men det blev rätt okej när jag skar upp det. Och gott var det. 😀