Baka mera…

Det är bäst att sammanfatta lite. De senaste dagarna har jag bakat en hel del. Jag har provat på att göra knäckebröd. Det är förstås gjort på surdeg. Det var intressant, för kryddningen blev bra, jag använde salt, svartpeppar, anis och fänkål. Det blev ganska knaprigt, men några av skivorna blev också lite sega. Och en höll jag nästan på att bränna i kanterna. Det är svårt att få dem jämntjocka så de gräddas ordentligt.

Har också bakat vanligt bröd, samt gjort en omgång pizza. Pizzadegen blev väldigt lyckad, särskilt andra dagen, då blev den mycket tunn och krispig. Den var mycket lätt att kavla ut. Den var något mer motspänstig vid första bakningen, då ville degen bara dra ihop sig hela tiden. Men efter ytterligare någon dag på jäsning i kylen (vi åt pizza på fredagen och söndagen) så var den toppen.

Här är lite bilder…

Bröd med äpple

Har passat på att baka i dag efter västkustresan. Vi fick med oss en hel kasse med äpplen från T:s föräldrar. Så jag har gjort äppelmos och nu alltså bakat surdegsbröd med äpple i.

Det blev faktiskt väldigt bra. Även om mina limpor inte blev så där perfekt spolformiga som i boken. Jaja. Lite ska man väl ha att träna på…

Några bilder finns här:

Bullbak

I dag har det blivit mer bakande. Jag körde ihop en pizza till lunch eftersom jag hade deg över sedan igår. Det blev en favorit i repris. Tomatsås, västgöta kloster-ost, prosciutto, skogschampinjoner och färska plommontomater. Plus lite ruccola och ett glas mjölk. Gott! 😀

Eftersom det är kanelbullens dag och jag inte kunde undgå doften av bullar vart jag än gick när jag var nere en sväng på stan för att fixa ett ärende beslöt jag mig för att baka bullar när jag kom hem.

Jag provade snabba bullreceptet ur Martin Johanssons bok ”Bröd och pizza”. Jag vet inte om jag var fumlig, men det gick inte hem hos mig. Att först göra en fördeg var väl ok, men att sedan blanda i mjöl, kardemumma salt knåda ihop och SEDAN tillsätta socker och osmält smör blev ju bara tokigt. Degen blev otroligt kladdig (vilket den visserligen skulle bli) men dessutom blev den ju helt knölig av mjölet. Det såg kort sagt förjävligt ut. Nästa gång gör jag bulladeg som pappa lärde mig. Dvs värma mjölk och smör på spisen, slå i lite ljummet degspad, lösa upp jästen, sedan i med mjöl, kryddor, salt och socker och sedan knåda hela rasket.

Sedan kom nästa flopp. Att göra fyllning av smör, socker kanel och lite mjöl. Detta skulle köras till en mjuk smet med mixerstav. Det gick ju ungefär i två sekunder innan allt smör hade fastnat i mixerstaven. Det blev till att pilla bort det och sedan röra ihop fyllningssmeten för hand.

Jag kavlade, smetade ut fyllning, vek ihop min knöliga deg, skar remsor och rullade ihop. Det blev inte vackert. Får göra bra mycket mindre bullar nästa gång, de här flöt ut, blev platta och fyllningen rann ut över allt. Så jag har lite att öva på till nästa gång. Men då ska jag nog göra på mitt sätt… 🙂

Här är lite bilder på dagens bak:

Pizza

 I kväll ska det bli pizza. Jag har nyligen köpt Martin Johanssons tredje bok Bröd och pizza och eftersom jag har surdegar som är i fin form är det dags att testa bakstenen ordentligt.

I går gjorde jag fördegen, matade upp en slurk surdeg och i morse när den bubblade på så gjorde jag deg som fick vila i 45 minuter innan det var dags att forma bullar av den. Även om degen var rätt kladdig så blev den kalasbra när jag vänt den i lite mjöl. Sedan var det bara att vika in hörnen på varje degbit och sedan forma den till en rund bulle mellan händerna. Lätt som en plätt!

Jag kände mig som en riktig superbagare. 😀 Nu står degen i svalen och jäser till framåt kvällen. Jag ska handla pizzapålägg och göra tomatsås och sedan är det bara att grädda på när sambon kommer hem. Fler bilder kommer…

På eftermiddagen gjorde jag tomatsås, mixade vitlök, färsk basilika och timjan och körsbärstomater på burk med lite olivolja och smaksatte med lite socker, salt och peppar. Sedan hyvlade jag skogschampinjoner med mandolinen, rev mozzarella och ställde fram prosciutto och tunna skivor med chorizo iberico.

När sambon kom hem var det bara att ta och baka ut degen. Mina bullar som stått i svalen hade flutit ut och blivit rätt platta, men jag vände dem en i taget i mjöl. Sedan kavlade jag ut en lite och langade upp den på knogarna. Jag lyckades snurra ut degen lite (nej, jag kastade inte upp den i luften) men jag är inte helt säker på att den jäst ordentligt eftersom den ville dra ihop sig. Sedan lade jag den på ett bakplåtspapper och garnerade med tomatsås, ost, svamp, skinka och soltorkad tomat. Och skjuts in i ugnen!

Efter knappa tio minuter var det klart. Sambon var lyrisk. 😀 Jag var glad. Det var galet gott. Vi gjorde en till pizza med chorizo på. Och så har jag två degbullar kvar. Dem rullade jag till lite grann och langade in i kylen. Ska nog baka ut dem imorgon… Lunchpizza. ;-P

Bakar i Bagis

 Har ett nytt bröd på G. Tog och matade på mina båda surdegar i går fm och till kvällen bubblade det friskt i både råg- och vetesurisen. Det gällde att smida, så jag grejade raskt ihop en fördeg för att baka Honungsbröd ur Martin Johanssons bok ”Surdegsbröd”.

Fördegen såg fin ut i morse, det bubblade en hel del, så jag tog och förberedde resten av degen. Jag har tagit en liten chansning, testar utan jäst för första gången sedan missödet med valnötsbrödet. Degen kändes helt okej, rätt kladdig men ändå lite så där tuggummiseg. Precis så där den har känts när jag gjort grytbröd, levain och Pariserbröd och de har blivit lyckade.

Jag använde vila-vika-metoden, degen har jäst i tre timmar, sedan har jag vikt det lite och nu langat ner i jäskorgar. Snart ska första brödet in i ugnen…

Det blev riktigt grant till slut, en rejält färgad skorpa och fina mönster av mjöl och sprickning. Jag testade också att snitta bröden med min nyköpta kniv. Den har ett plastskaft och ett böjt rakblad i änden.

Jag var lite skeptisk till mjölningen i jäskorgarna eftersom allt bara rasade ner i botten, men uppenbarligen räckte det ändå. Jag tror också att snittandet kan göra sig riktigt bra när man låter brödet jäsa i en mjölad handduk. Nu blev det nästan lite mycket med mjölränder och snitt. Men man får prova sig fram!

Här är lite bilder på hur det gick till.

Surdegande

Jag har börjat baka surdegsbröd. Jag måste vara ungefär en av de allra sista i Stockholm som gör det, men anyway… Det är kul, men ganska svårt.

Hittills har jag mest bakat efter recept från Martin Johanssons böcker ”Surdegsbröd” och ”Enklare bröd”. Hittills har jag provat valnötsbröd, grytbröd, sportlimpa, Stureby levain och Parisbröd.

Mitt första försök valnötsbrödet jäste inte så mycket, så jag fick panikrädda det med lite jäst. Det blev platt, fult, ganska torrt men det gick att äta. Grytbrödet, Stureby levain och Parisbrödet har blivit dundersuccé, mest kanske för att det är jäst i degarna som räddar om ens surdeg inte är riktigt pigg. Sportbrödet blev smakrikt med fänkål och anis, men väldigt kompakt och stabbigt. Men gott.

Jag matar mina två surdegar (en på råg- och en på vetemjöl) ungefär en gång i veckan och sedan starten har jag pysslat om dem rätt ofta och matat dem eftersom jag varit lite osäker på om de är i form. De smakar syrligt, men är inte så bubbliga. Rågsurisen är nog bäst tror jag. Vetesurisen är lite mer som långfil i konsistensen och inte heller särskilt bubblig.

Här är några bilder på mina bröd så här långt.

Jag har också köpt en baksten i täljsten. Den är tvådelad och funkar fint att baka på.

Här är lite bilder av mitt bakande. Plåtat med mobilen så klart.

Hetvägg

20100219_kl2101w

Det var visserligen inte fettisdag när det blev semmeldags. Men det är inte var dag man äter hetvägg, så den måste ju förevigas.

Inte någon vacker eller speciell bild. Bara rent dokumentär. Smack på med lillkameran, dåligt ljus och alltihop. Så här ser semla i het mjölk ut. Jag åt den och det var gott.

Ut på tur, aldrig sur

Julstöket är  i full gång och vi bakar och bakar. Pappa gör bröd och saffransbullar, jag gör julstjärnor, bondkakor, finska pinnar och drömmar. Det är kokhett i köket och på bara någon dag har jag fått nariga händer av allt diskande och tvättande. När det inte julstökas är det hundpromenader som gäller.

Kalle är ett egensinnigt djur. Valpig och kinkig i ena stunden,  i nästa småkaxig och busig för att i nästa ögonblick trilla ihop på golvet i en trötthög. Mycket energisk. När vi plumsar runt i lössnön verkar han ha hur kul som helst, han hoppar, dyker och snusar på allt som kommer i hans väg. Han är mer under snön än ovanför den.

Se det snöar

Pepparkaksbak och en sockerkaka… Det blev dagens bagarinsats. Julen närmar sig, och man anar slutet på julstökandet. Det är bara städning, sill, skinka och julgransklädning som återstår med två dagar kvar.

Jag hinner ut och fotografera på eftermiddagen när det börjat snöa. Det är väldigt fint ute, mörkt, lungt och tyst. Jag gillar snö! 😀