Och ännu mera bak…

Har fortsatt bakandet. Det är ju så med surdeg, den måste matas och bakas. Håller man den sysselsatt så blir den ju bättre och mer lättarbetad, det jäser bättre och man har bättre kontroll på hur den utvecklas. Så jag försöker baka med mina, det blir ungefär en gång i veckan. Det känns ju också synd att slänga bort allt för mycket när man matar den. Även om det bara är mjöl och vatten…

Nå. Denna gång har jag provat på att baka ett stort bröd. Det blev verkligen stort. Jag hade rejäla problem när jag skulle sätta in det i ugnen. Det var så stort så det rymdes inte på bakpappret. Och det var svårt att få in det med spaden. Så jag vek det helt enkelt lite, vilket fick till följd att brödet såg ut som en säl när det var färdigt… Men gott blev det! Fast bilderna blev helt gräsliga. Sälformen gjorde att hela brödet bara såg skumt ut när jag skulle plåta det. Men det blev rätt okej när jag skar upp det. Och gott var det. 😀

 

Baka mera…

Det är bäst att sammanfatta lite. De senaste dagarna har jag bakat en hel del. Jag har provat på att göra knäckebröd. Det är förstås gjort på surdeg. Det var intressant, för kryddningen blev bra, jag använde salt, svartpeppar, anis och fänkål. Det blev ganska knaprigt, men några av skivorna blev också lite sega. Och en höll jag nästan på att bränna i kanterna. Det är svårt att få dem jämntjocka så de gräddas ordentligt.

Har också bakat vanligt bröd, samt gjort en omgång pizza. Pizzadegen blev väldigt lyckad, särskilt andra dagen, då blev den mycket tunn och krispig. Den var mycket lätt att kavla ut. Den var något mer motspänstig vid första bakningen, då ville degen bara dra ihop sig hela tiden. Men efter ytterligare någon dag på jäsning i kylen (vi åt pizza på fredagen och söndagen) så var den toppen.

Här är lite bilder…

Fotografisk fest

 I kväll har T och jag varit på fest på Fotografiska. Fint värre, tre rätters middag med mat som Plura i Eldkvarn valt ut. Maten var okej, desserten var bäst och servisen lite väl seg. De har lite att lära där på Fotografiska… Vi fick varsitt exemplar av Pluras nya kokbok eftersom vi är medlemmar på Fotografiska och vi lyckades få dem signerade också! 😀 Kvällens coolaste grej!

”Gör nåt gått” skrev Plura till mig. 😀

Plura och hans bror Carla uppträdde också mot slutet av middagen, de lirade ett par låtar ihop och det var mycket bra. Vi såg dem också en stund senare när de körde samma set igen. Trevligt!

Vi hängde kvar och kollade lite mer musik, det var uppträdande på tre olika scener. Det var trevligt, även om det inte var något vi föll klockrent för. När klockan började närma sig 23 så drog vi oss hemåt. Det var en fin kväll!

Bröd med äpple

Har passat på att baka i dag efter västkustresan. Vi fick med oss en hel kasse med äpplen från T:s föräldrar. Så jag har gjort äppelmos och nu alltså bakat surdegsbröd med äpple i.

Det blev faktiskt väldigt bra. Även om mina limpor inte blev så där perfekt spolformiga som i boken. Jaja. Lite ska man väl ha att träna på…

Några bilder finns här:

Bästkusten

I fredags satte vi oss i vår hyrda Fiat 500 och brände ner till västkusten för att gå på 110-årskalas. T:s gode vän M fyllde 40 och hans svärfar 70, så festligt skulle det bli. Vi passade på att åka ner, hälsa på T:s föräldrar och syster med familj.

Det var trevligt. Det blev middagar (förutom festen förstås) lugna stunder i soffan och en behaglig tur. Vi hann också med att spana in Ljungskile och klädshoppa lite i Resteröds outlet. Trevligt.

För övrigt blev det massor med bilder plåtade under resan. Jag älskar att mobilplåta från bilen. Det får bli slumpmässigt, oskarpt och lite galet. Hur som helst. Jag gillar det. Särskilt att plåta Hipstamatic är väldigt skoj. Jag tror att jag ska göra ett fotoprojekt av det.

Kolla!

Bullbak

I dag har det blivit mer bakande. Jag körde ihop en pizza till lunch eftersom jag hade deg över sedan igår. Det blev en favorit i repris. Tomatsås, västgöta kloster-ost, prosciutto, skogschampinjoner och färska plommontomater. Plus lite ruccola och ett glas mjölk. Gott! 😀

Eftersom det är kanelbullens dag och jag inte kunde undgå doften av bullar vart jag än gick när jag var nere en sväng på stan för att fixa ett ärende beslöt jag mig för att baka bullar när jag kom hem.

Jag provade snabba bullreceptet ur Martin Johanssons bok ”Bröd och pizza”. Jag vet inte om jag var fumlig, men det gick inte hem hos mig. Att först göra en fördeg var väl ok, men att sedan blanda i mjöl, kardemumma salt knåda ihop och SEDAN tillsätta socker och osmält smör blev ju bara tokigt. Degen blev otroligt kladdig (vilket den visserligen skulle bli) men dessutom blev den ju helt knölig av mjölet. Det såg kort sagt förjävligt ut. Nästa gång gör jag bulladeg som pappa lärde mig. Dvs värma mjölk och smör på spisen, slå i lite ljummet degspad, lösa upp jästen, sedan i med mjöl, kryddor, salt och socker och sedan knåda hela rasket.

Sedan kom nästa flopp. Att göra fyllning av smör, socker kanel och lite mjöl. Detta skulle köras till en mjuk smet med mixerstav. Det gick ju ungefär i två sekunder innan allt smör hade fastnat i mixerstaven. Det blev till att pilla bort det och sedan röra ihop fyllningssmeten för hand.

Jag kavlade, smetade ut fyllning, vek ihop min knöliga deg, skar remsor och rullade ihop. Det blev inte vackert. Får göra bra mycket mindre bullar nästa gång, de här flöt ut, blev platta och fyllningen rann ut över allt. Så jag har lite att öva på till nästa gång. Men då ska jag nog göra på mitt sätt… 🙂

Här är lite bilder på dagens bak:

Pizza

 I kväll ska det bli pizza. Jag har nyligen köpt Martin Johanssons tredje bok Bröd och pizza och eftersom jag har surdegar som är i fin form är det dags att testa bakstenen ordentligt.

I går gjorde jag fördegen, matade upp en slurk surdeg och i morse när den bubblade på så gjorde jag deg som fick vila i 45 minuter innan det var dags att forma bullar av den. Även om degen var rätt kladdig så blev den kalasbra när jag vänt den i lite mjöl. Sedan var det bara att vika in hörnen på varje degbit och sedan forma den till en rund bulle mellan händerna. Lätt som en plätt!

Jag kände mig som en riktig superbagare. 😀 Nu står degen i svalen och jäser till framåt kvällen. Jag ska handla pizzapålägg och göra tomatsås och sedan är det bara att grädda på när sambon kommer hem. Fler bilder kommer…

På eftermiddagen gjorde jag tomatsås, mixade vitlök, färsk basilika och timjan och körsbärstomater på burk med lite olivolja och smaksatte med lite socker, salt och peppar. Sedan hyvlade jag skogschampinjoner med mandolinen, rev mozzarella och ställde fram prosciutto och tunna skivor med chorizo iberico.

När sambon kom hem var det bara att ta och baka ut degen. Mina bullar som stått i svalen hade flutit ut och blivit rätt platta, men jag vände dem en i taget i mjöl. Sedan kavlade jag ut en lite och langade upp den på knogarna. Jag lyckades snurra ut degen lite (nej, jag kastade inte upp den i luften) men jag är inte helt säker på att den jäst ordentligt eftersom den ville dra ihop sig. Sedan lade jag den på ett bakplåtspapper och garnerade med tomatsås, ost, svamp, skinka och soltorkad tomat. Och skjuts in i ugnen!

Efter knappa tio minuter var det klart. Sambon var lyrisk. 😀 Jag var glad. Det var galet gott. Vi gjorde en till pizza med chorizo på. Och så har jag två degbullar kvar. Dem rullade jag till lite grann och langade in i kylen. Ska nog baka ut dem imorgon… Lunchpizza. ;-P

Bakar i Bagis

 Har ett nytt bröd på G. Tog och matade på mina båda surdegar i går fm och till kvällen bubblade det friskt i både råg- och vetesurisen. Det gällde att smida, så jag grejade raskt ihop en fördeg för att baka Honungsbröd ur Martin Johanssons bok ”Surdegsbröd”.

Fördegen såg fin ut i morse, det bubblade en hel del, så jag tog och förberedde resten av degen. Jag har tagit en liten chansning, testar utan jäst för första gången sedan missödet med valnötsbrödet. Degen kändes helt okej, rätt kladdig men ändå lite så där tuggummiseg. Precis så där den har känts när jag gjort grytbröd, levain och Pariserbröd och de har blivit lyckade.

Jag använde vila-vika-metoden, degen har jäst i tre timmar, sedan har jag vikt det lite och nu langat ner i jäskorgar. Snart ska första brödet in i ugnen…

Det blev riktigt grant till slut, en rejält färgad skorpa och fina mönster av mjöl och sprickning. Jag testade också att snitta bröden med min nyköpta kniv. Den har ett plastskaft och ett böjt rakblad i änden.

Jag var lite skeptisk till mjölningen i jäskorgarna eftersom allt bara rasade ner i botten, men uppenbarligen räckte det ändå. Jag tror också att snittandet kan göra sig riktigt bra när man låter brödet jäsa i en mjölad handduk. Nu blev det nästan lite mycket med mjölränder och snitt. Men man får prova sig fram!

Här är lite bilder på hur det gick till.