Blixtkurs

I dag har jag varit på kurs på Fotografiska. Strobist var titeln och ämnet således blixtar. Det handlade om att plocka av den externa blixten, sätta radiosändare på kameran och helt enkelt köra blixten på stativ. Gärna med paraply, softbox, papprulle eller gelfilter eller annat användbart.

Vi var tio studenter i varierande åldrar, allt från tonåren till 60 plus. Flest killar, jag och min kompis U var i klar minoritet. 🙂 Nå, efter lite allmänt snack, visning av utrustning och generellt blixtprat gick vi ut hela gruppen. I ett prång på sidan av Fotografiska skulle vi försöka plåta vår lärare. Solen kom och gick, likaså turisterna där vi stod, och vi gjorde vårt bästa med blixten snett från sidan, ett paraply och upplättningsskärm.

Vi fick också testa i stenhårt solljus, där vi fick använda skärmar för att skugga, softbox för blixten och reflexskärm (som vi sedan ratade eftersom den gav så fula skuggor). När vi fått kläm på det hela var det dags för lunch. Efter att ha fått lite mat i magen fick vi snabbt kika på våra första försök innan det var dags att gå ut i grupper om tre. Vi fick två blixtar, ett stativ, skärmar och lite annat smått och gott. Vårt gäng fick ena softboxen och så travade vi i väg till Slussen för att öva. Det är kul, det finns massor med bra miljöer och coola ställen att plåta på. Vi stod i en tunnel vid en trappa, utomhus med Katarinahissen i fonden, under en trappa i ett hörn… Det blev väldigt kul bilder. Det var lite trixiga förhållanden och man märkte fort att det var skönt att ha flera assistenter. Många armar är bra… Mot slutet fick vi en uppgift, att plåta ett författarporträtt. Vi hade inte så mycket tid på oss, så det blev en snabb lösning. Bilden jag tog var ett hårt ljus från sidan, vi rev ner framsidan på softboxen och plåtade med blixten ungefär i 45 grader till motivet, mer i jämnhöjd än ovanifrån. Det blev rätt ok.

Här är några bilder från dagen.

Fotografisk fest

 I kväll har T och jag varit på fest på Fotografiska. Fint värre, tre rätters middag med mat som Plura i Eldkvarn valt ut. Maten var okej, desserten var bäst och servisen lite väl seg. De har lite att lära där på Fotografiska… Vi fick varsitt exemplar av Pluras nya kokbok eftersom vi är medlemmar på Fotografiska och vi lyckades få dem signerade också! 😀 Kvällens coolaste grej!

”Gör nåt gått” skrev Plura till mig. 😀

Plura och hans bror Carla uppträdde också mot slutet av middagen, de lirade ett par låtar ihop och det var mycket bra. Vi såg dem också en stund senare när de körde samma set igen. Trevligt!

Vi hängde kvar och kollade lite mer musik, det var uppträdande på tre olika scener. Det var trevligt, även om det inte var något vi föll klockrent för. När klockan började närma sig 23 så drog vi oss hemåt. Det var en fin kväll!

Från Fotografiska till Göteborg

En synnerligen trevlig och somrig lördag. Jag och T inledde med att åka till Fotografiska, det nya fotomuseet som invigdes på Slusskajen. Det var utställningar med Annie Leibovitz, Lennart Nilsson, Vee Speers och Joel-Peter Witkin. Klart coolt! Massor med fina bilder.

När vi tittat klart gick vi och åt en sen lunch på Östgötakällaren, pannbiffar för mig och hamburgare för T. Smaskens! Eftersom det var så fint funderade vi på att åka upp på Globen och kolla på stan i de nya små hissarna, men det var fullbokat, så vi drog till Göteborg i stället. Ja, krogen i Hammarby Sjöstad, inte riktiga Göteborg.

Det är toppenmysigt att sitta ute vid bryggan och njuta av solen och vattnet, det kom ett par båtar och la till vid restaurangen. Det kändes väldigt idylliskt att sitta vid vattnet fast ändå mitt i stan. Sjöstaden gör sig väldigt bra på sommaren.