Sushilunch

Försöker fotografera så jag ska lära mig nya kameran. Håller också på att försöka lära mig lite mer om Camera Raw och att göra mer bildbehandling där i stället för i PS. Men det beror ju som sagt lite på vad man vill med bilden.

Hur som helst, här är några ögonblicksbilder från dagen. Jag åt sushi till lunch, det var helt ok. Sedan blev det en bild i arbetsrummet, solen skiner starkt om dagarna, det är skönt. Men i arbetsrummet blir det ibland lite roliga skuggor på väggarna efter tallen som står utanför fönstret.

 

Ny kamera

Det var ett tag sedan jag lade ut bilder här, ska bli lite bättre på att uppdatera. Men nu finns det skäl, jag har investerat i en ny digitalkompakt, en Sony RX-100.

Jag har inte riktigt lärt känna den än eftersom jag bara haft den i en knapp vecka, men den är rolig och tar fantastiska bilder.. Sån otrolig kvalitet på råfilerna! Man häpnar…

Den är smidig att plåta med, men jag ska bara bli lite bättre på att hitta bland reglagen. Det tar lite tid.

Här är några bilder som jag tagit, har också grejat lite med olika toningar i Camera Raw. Spännande!

Vasaloppsfrukost

I dag har vi bullat upp rejält. Det är Vasaloppet på tv, så vi har preppat för en superfrukost. Eller brunch.

Det serverades äggröra med bacon, grillade tomater med ost, nybakta fikonfrallor med pumpafrön, blåbärssoppa, färskpressad juice och kaffe. Grandiost!

Helt suveränt. Det blev till sist Jörgen Aukland som vann före Daniel Tynell. Jörgen Brink som siktade på fjärde raka segern blev bara fyra. Ett spännande lopp.

efter denna mangling gräddade vi våfflor och kikade sedan på femmilen i VM. Den vanns av Johan Olsson som nog gjorde årets bragd sedan han gått loss efter cirka 15 kilometer och sedan körde i ensamt majestät mot mål. Coolt!