Idag var det dags för Stockholm maraton, årets löparfest i stan. En kompis till T skulle springa, så vi åkte in för att titta och heja.
Vi parkerade i Kungsträdgården, och ganska snart kom det löpare. Tätklungan kom så tyst och fort att man knappt såg dem innan de var borta igen. Idel afrikanska löpare, inte en vit mänska i sikte.
När löparna passerat för första varvet gick vi och fick oss lite mat i Kungsan. Det var restaurangernas dag samtidigt, fullt med olika krogar som serverade mat och öl. Vi åt Jambalaya och myste i solen tills det var dags att gå ut och kika på löparna på andra varvet.
Fältet hade tunnats ut betydligt och vi såg T:s kompis. Det var coolt! Allt gick bra för honom och han sprang i mål på en jättebra tid i sin första mara. Respekt!