Fasad

Inte så många bilder idag. Men jag gillar bilderna på Trossens fasad där solen kastar skuggor så gatlampornas skuggor avtecknar sig på den gula plåten. Jag läser det senaste fotobokskapet från Paris, Autoportrait av Martin Parr. Han har låtit fotografera sig av lokala fotografer på olika platser runt om i världen. Självporträtt på riktigt klyschiga sätt, alla möjliga tekniker och kvaliteter. Det är knasigt, fult, galet och väldigt roligt. Men samtidigt värdigt också. Kanske något att ta efter?

Det är intressant vad dessa porträtt av Martin Parr säger om stereotyper, klichéer, fasader, roller. Vilka är vi och hur vill vi se ut?

Gatufoto

Idag har jag flanerat runt på stan på egen hand eftersom J åkt till Tyskland för arbete, E har pysslat med deras förestående lägenhetsbyte och I återvänt till Finland. Det blev en lång mysig promenad längs Rue Rivoli och bort mot Place de Vosges, en visit på museet Maison Européenne de photographie och en titt på deras fotoutställningar. De bilder av Henri Cartier-Bresson och Ferdinando Scianna. Svartvitt så klart, massor med fina bilder.

Jag tog mig också en tur till Kulturhuset Pompidou och i deras bokhandel köpte jag två fotoböcker, en med porträtt av Martin Parr och en bok med Pentti Sammallahtis bilder. Den sistnämda var jag mycket glad över eftersom hans böcker är så svåra att komma över i Sverige. Ett fynd!