Jag häckar framför datorn tills jag blir helt trött i huvudet. Då går jag ut på promenad för att rensa skallen. Det blir ett kaffestopp på Il Caffé på Bergsgatan. Sitter och läser min lilla bok om Pentti Sammallahtis fotografi, tragglar mig igenom den franska introduktionen, det går hyfsat. Njuter sedan av Sammallahtis svartvita bilder med hundar, fåglar, Sibirien och en del tidiga bilder från Nepal. Han är en stor inspiration. Jag ser också djur på hemvägen, en skarv och några måsar. Försöker fotografera, men det riktiga stinget uteblir. Även om vädret är mulet och förutsättningarna för ”Sammallahti-ljus” är goda.
il Caffé
Dubbelfika
Söndag. Sommartid. Jag lyckades ställa om klockan utan större bekymmer i går, vanligtvis brukar jag få slåss med mitt armbandsur som har både digital tid och analog. Det brukar vara ett helvete att få sekunderna rätt men nu gick det som en dans. Upp i ottan för att tvätta, sedan stryka, läsa tidningen, gå med skräp till återvinningen och pyssla.
Som tur var ringde min vän C och drog ut mig på fika, jag hade frågat honom först och nu undrade han var vi skulle ses. Det blev il Caffé på Bergsgatan, ett mysigt fik med smaskiga mackor och gott kaffe. Sedan promenerade vi en del och hann faktiskt med en fika till ett par timmar senare… 😀 Det känns lyxigt när man kan matfika först och sedan äta något sött som dessert.
Här är dagens bilder.
Ord, ord, ord i stället för bilder
Söndag. Jag har tagit tillfället i akt att sova ut för att om möjligt jaga förkylningen på flykten. Tyvärr verkar taktiken inte bita, hostan och snuvan håller sig kvar. Efter att ha läst tidningen i godan ro tog jag med mig den tionde boken om Damernas detektivbyrå och tog en promenad. Den slutade på fiket Il Caff’e9 vid Rådhuset där jag gick in och tog en kaffe, en bulle och läste ut boken.
Det är bra med att vara lite ämlig, man har en god ursäkt för att bara sitta inne och läsa böcker. 😀 När jag läst färdigt om Precious Ramotswe och Mma Makutsi gick jag hem och högg i med en ny bok. Den här gången blev det Victory of Eagles av Naomi Novik. Den femte boken om kapten Laurence och hans drake Temeraire som försöker skydda England från Napoleons bistra erövringsförsök är helt okej. Men den första boken i serien var nog trots allt bäst, nu är det mest ett evigt krigande, flyende, argumenterande och babblande. Och Laurence och Temeraire är hela tiden missförstådda, dödshotade och rättrådiga. Jaja. Det är ett par hundra sidor kvar, det kanske tar sig.
Jag tillbringade också kvällen med att göra backup på min hårddisk. Den har blivit så full att det var nödvändigt att ha lite utrensning. Allt fotograferande sätter sina spår, särskilt sedan vår lärare haft lektion i hur och vad man ska spara. Eftersom lektionen gick ut på att man ska ha kvar sina originalfiler, de bearbetade filerna i lager, de hopslagna retuscherade filerna, plus eventuella jpegar eller webbversioner, så blir det ju snabbt en förfärlig massa av bilder. Trots att jag har två arkivdiskar på vardera 500 Gb inser jag att jag nog snart måste gå och köpa ett monster på minst en terabyte om jag ska kunna spara på allt. Det ska inte vara lätt…