Snygga sippor

Det är likadant varje vår. Man tänker att man ska plåta blommor, men i vanlig ordning upptäcker man lite för sent att det är blomfest i backarna och ger sig ut med kameran när det är för varmt, för ljust, för sent så att alla vitsippor och blåsippor visar sig från sin sämsta sida.

I dag väntade jag åtminstone till sen eftermiddag för att hjälpa upp situationen något. Vitsipporna blommade fint, de var i god form och det fanns även blåsippor, även om de så klart var lite risigare eftersom de blommar tidigare och ofta torkat ut när jag hittar dem. Vädret var soligt, men solen var på väg ner och det blev lite skuggor. Jag kröp runt för glatta livet och hittade en del roliga vinklar som jag gärna skulle fortsätta att prova. Det var fortfarande rätt ljust och inte helt lätt att exponera rätt, men det blev bilder som jag hoppas kunna fixa med snart.

Här är i alla fall några smakprov. Jag plåtade mest med makrogluggen 100 mm f/2.8, men jag använde även mitt 24-70 mm f/2.8 och min 50 mm f/1.8.

Globalt självporträtt

Hej Nasa!

Hej Nasa!

Jag snubblade över en grej på nätet i dag. Det är tydligen Earth Day i dag, det firas varje år  den 22 april för att vi ska komma i håg att skydda miljön på vår jord. Evenemanget har funnits sedan 1970 och går ut på att man gärna får göra bra saker för miljön i dag. Plocka skräp, plantera träd eller annat. Du kan läsa mer om Earth Day här.

Nå. I dag har också NASA kommit på att man vill fira Earth Day genom att be folk runt hela jorden att ta ett självporträtt och berätta var de är. Med porträtten ska NASA skapa en mosaikbild som visar jorden från marken ända upp i rymden där NASA tar bilder med sina satelliter. Själva bilden och en video om det hela kommer att vara klar i maj. Här kan du läsa mer om NASA-projektet.

Eftersom jag hade tänkt gå ut och fotografera på eftermiddagen passade jag på att ta ett självporträtt. Jag lyckades visst inte så bra med att skriva ut skylten man skulle plåta sig med, men det mesta kom med. Jag tog en bild i en vitsippsbacke här i Bagarmossen. En kul grej, ska bli roligt att se om min bild kommer med i mosaiken. 🙂

Det var en synnerligen simpel bild, tagen med mobiltelefonen. Det svåraste var att inte få skuggor i ansiktet, och att få med hela skylten. Nå. Det här hoppas jag funkar!