Segelsemester

Warning: A non-numeric value encountered in /data/0/4/04547da3-d5a2-4560-8b46-a8d66bf916e1/johannamortberg.se/public_html/wp-content/plugins/nextgen-gallery/products/photocrati_nextgen/modules/nextgen_basic_gallery/package.module.nextgen_basic_gallery.php on line 527

Så var det dags för semester, T och jag hade hyrt en segelbåt, en Albin Express som vi skulle ha i en vecka. Planen var att segla dit vindarna bar i cirka tre dagar och sedan vända hemåt. Vi startade i Getskär, Stenungsund, och efter att ha packat båten full med mat och andra nödvändigheter bar det av. Det var sol, lätt vind och det i stilla mak. Perfekt för mig som är en riktig landkrabba och aldrig har seglat förr.

Första dagen tog vi oss till Kälkerön där vi låg fint tillsammans med en handfull andra båtar. Det var väldigt mysigt, även om det var lite trixigt att komma i land från den branta klippan. Men man lärde sig. Det blev en seglats med stora omväxlingar, dag två styrde vi mot Lysekil och när vi så småningom skulle i land, lossnade motorn från fästet (det var mycket besvärligt att fälla ner den) och det krävdes mycket slit för att till sist få den på plats igen. När vi väl kom i land ösregnade det, så vi åt middag på hotell Lysekils bar och sedan kröp vi ner i båten. De följande två dagarna både blåste och regnade det så mycket att vi blev kvar i land. Men det var helt okej, vi fick besök av T:s föräldrar och moster med man, vi åt lunch, spelade minigolf, fikade och hade trevligt.

När vinden väl mojnat tog vi oss vidare mot Smögen, vi drabbades av ett kortare regnväder medan vi seglade, men väl i hamn blev det kalasväder. Vi fick besök igen av T:s vänner A och R. Det var supermysigt att sitta i båten, dricka kaffe, smutta amaretto och prata om livet. Smögen var dessutom mycket idylliskt även om butiker och restauranger nästan alla var stängda för säsongen, trots att skolorna inte börjat än.

Den bästa seglardagen hade vi när vi åkte till Käringön, vädret var kanonfint, vindarna lätta och mjuka, vi seglade och hade det underbart. Framme på Käringön åt vi god middag i båten innan vi spankulerade ön runt och tittade på solnedgången. Det var otroligt vackert på ön, utan att det var sönderturistat. 🙂

På fredagen väntade två stygga alternativ, antingen ösregn hela dagen eller hårda vindar både på lördag och söndag. Eftersom det var kappsegling, Tjörn Runt, på lördagen valde vi att tampas med regnet i stället för att få kämpa i tävlingsträngsel och stark vind. Det blev en lång dags färd för att komma hem. Sikten var dålig i regnet och efter bara någon timme hade det regnat så mycket att man var pissblöt, oavsett hur mycket man haft på sig innan. Det blåste så lite att vi fick kryssa och det kändes som en evighet innan vi var hemma. Och kall som jag var firade jag vår hemkomst med att trilla i sjön när vi skulle lägga till. Jag var så stel att jag inte kunde parera när vi gled in mot bryggan och så var plurret ett faktum. Flytvästen löste ut så klart och när T förtöjt fiskade han upp mig. Tur att man har en stark man, för det var inte helt enkelt att komma upp på bryggan.

Desto skönare var det i stället att komma hem till en varm bastu och färdiglagad middag. 😀 Men det finns många fina minnen från segelturen, trots att vi hade ganska stor otur med vädret…