Bakom kameran

Det har varit en hel del jobb på sistone. Desto mindre tid till att använda kameran, tyvärr. Men i går fick jag en kort stund i alla fall. Har varit och sett utställningen med Vivian Maiers bilder. Hon var en alldeles vanlig amerikansk kvinna född 1926 som arbetade som barnskötare i Chicago. Fram till sin död 2009 fotograferade hon oerhört mycket. Hennes bilder var helt okända tills John Maloof av en slump hittade dem på auktion. Maloof har lyckats spåra cirka 140 000 av hennes bilder och en hel del av hennes personliga tillhörigheter. Sedan dess har det gjorts dokumentärfilm om hennes liv och hennes bilder har ställts ut runt om i världen.

Det är fantastiska vardagsbilder, genialt komponerade, små scener på gatorna, med alla möjliga människor. Många bilder är porträtt av Maier själv, många gånger har hon fotograferat speglingar av sig själv i skyltfönster eller badrumsspeglar. Det är otroligt fina bilder, man blir oerhört nyfiken på vem hon var och varför hon framkallat så få av sina bilder. Hade hon inte råd? Var det inte intressant?

Hur som helst inspirerade det mig till att ta lite självporträtt. Det är väldigt roligt. Skönt också när man inte har tillgång till andra modeller…

Pizza Hatt

20160409_pizzahatt1wMaken och jag tillbringade den sena eftermiddagen med att gå på Fotografiska och titta på Erik Johanssons utställning. Han tar finurliga bilder av omöjliga situationer, det är tokiga vinklar och perspektiv som skruvar till tillvaron. Mycket bra. Han tar alla bilder själv, bygger miniatyrer och knåpar ihop det hela. Mycket övertygande, inspirerande och kul.

Efter detta hade vi tänkt att vi skulle fått oss varsin Flimpyburgare på Flippin’ Burger, men det var två timmars kö så det funkade inte. Vi promenerade raskt i väg längs Upplandsgatan bort till Pizza Hatt som vi länge tänkt besöka. Så det fick bli surdegspizza. Ett toppenval. På min pizza var det mandel, rostade pumpafrön, honung, fårost, körsbärstomater och ruccola. Maken beställde en med parmesan, salami, körsbärstomater, ruccola och vi nöjt i fulla drag. Gott!

Äntligen fredag!

20160408_hornstull1wSå var det fredag. Jag har jobbat rätt mycket på sistone, så detta var ledig dag för mig. Skönt. Passade på att luncha med min kompis K. Det var kul eftersom vi inte setts på ett tag. När vi kommit in på kaffet anslöt vår vän U och det blev en trevlig träff. K och jag passade sedan på att gå på vernissage på galleri Korn vid Hornstull. En kvinna ställde ut naturfotografier, motiven var fina, men det tekniska hade sina brister. Oskarpt och lågupplöst. Men man fick i alla fall en tankeställare. Det behöver inte vara så krångligt att ta bilder. Och man kan faktiskt ställa ut dem också.

Jag passade på att ta en bild på vägen hem. Köpte middag på matbutiken i Hornstulls galleria och hittade denna klämmiga skylt strax utanför butiken. Roligt! Och vardagligt. Det är som med foto. Man får inte glömma det där vardagliga. Att ta en bild nu och då.

Våren är på väg

Det har varit dåligt med fotograferandet på sistone. Mycket jobb och annat som har kommit i mellan. Men hur som helst kom jag ut med kameran en sväng i dag. Typiskt nog blev det dock både mörkt och det började regna så det blev inte många bilder, men några satt i alla fall…

Blåsipporna var på väg att stänga sig i det gräsliga vädret (ja, aprilväder med sol, regn, blåst och isiga vindar var det) men så här blev det i alla fall.